Zaterdag 21 December 2024

Seizoen 2011, Nieuwsbrief 3

Na het uitstapje naar Engeland waren we afgelopen weekend weer te gast in ons eigen land, en wel in Assen.

Hoofdprogramma was de Formula Superleague en de DSC was een onderdeel van het uitgebreide programma.

Donderdag naar Assen om alles klaar te zetten en de setup van de auto nog te veranderen in overleg met mijn teammaat Harold, die wilde een iets andere setup proberen omdat de auto op Zandvoort wat onrustig was.

De vrije training was vrijdagochtend, Harold zou de vrije training starten om de afstelling te verbeteren en Luco zou het laatste kwartiertje rijden. Harold reed zijn rondjes en er werd gecontroleerd of de banden op temperatuur kwamen en de afstelling werd nog wat aangepast. De tijden werd nog niet naar gekeken, eerst moest het gevoel in de auto goed zijn. Het laatste kwartier reed Luco zijn rondjes en er zat niet meer in dan een 1.59, veel te slecht natuurlijk, Luco vertelde later dat de auto veel te nerveus en te onstabiel was en na de vrije training werd dan ook besloten om terug te gaan naar de basisafstelling van de auto.

Vrijdagmiddag was de kwalificatie, Luco zou starten en daarna het stuur overgeven aan Harold. Luco wilde gelijk proberen om wat snelle ronden neer te zetten omdat de tijd beperkt was, helaas werd hij in het begin gehinderd door een deelnemer die zijn banden nog aan het opwarmen was en constant aan het weaven was zodat inhalen bijna niet mogelijk was. Uiteindelijk heeft Luco nog 3 rondjes kunnen rijden waarbij een 1.57 het snelste was. Eigenlijk niet voldoende voor een fatsoenlijke plek op de startopstelling. Harold kon in zijn stint helaas de tijd niet verbeteren en er moest dus gestart worden vanaf een 23e plaats algemeen en dat was de 18e plek in de SuperSport 2, niet goed dus.

Wel reed de auto wat beter en werd besloten tot nog een aantal kleine aanpassingen voor de eerste race.

Zaterdagochtend was de eerste race, Luco zou starten en Harold zou het tweede half uur rijden. De start was goed en Luco kon een paar plaatsjes winnen. Daarna kwam diie echter vast te zitten achter een andere deelnemer en liep de temperatuur iets tever op waardoor Luco besloot een gaatje te laten vallen om niet met temperatuursproblemen uit te vallen, door constant te rijden wist hij zich toch op te werken tot de 14e plaats algemeen en 10e in de klasse. Na de pitstop kon Harold ook nog een plaats goed maken en dat resulteerde in een 9e plaats in de klasse. Na de race bleek dat het gewoon ontbreekt aan topsnelheid, ondanks dat we soms sneller een bocht uitkwamen was de snelheid op de speedtrap soms wel 25 km lager dan de concurrentie. Dit moeten we dus gaan onderzoeken, maar het vermoeden is, is dat de turbodruk wat te laag is. Hierdoor konden niet de gewenste rondetijden gerealiseerd worden.

Zondag was de tweede race onder een dreigende lucht. Er was besloten om niet op nieuwe banden te starten omdat deze race 45 minuten zou duren ipv de normale 60 minuten plus 1 ronde. De start van Luco was redelijk maar er werden geen plaatsen gewonnen of verloren. Omdat er zaterdag een aantal zeer snelle deelnemers waren uitgevallen met problemen kon Luco zijn positie niet vasthouden en moest toezien hoe diverse concurrenten op het rechte stuk met gemak voorbij konden komen. Met de wetenschap dat hier aan gewerkt moet worden is er geen onnodig risico genomen en gaf Luco, op een 14e plek liggend, het stuur aan Harold. Harold wist in de tweede helft van de wedstrijd deze positie vast te houden.

Groetjes         

Pennucciracing


 

Seizoen 2011, Nieuwsbrief 2

Nadat de Seat op Zandvoort wat schade had opgelopen heft het team van Brax Racing keihard gewerkt om de Seat voor het raceweekend in Engeland klaar te krijgen. Dit is op de bumper na gelukt, hulde en dan dus aan Brax Racing voor het geweldige werk wat ze hebben verzet. Woensdag al vertrokken naar Engeland via Europoort-Hull, er zaten veel teams op de boot dus was er al veel voorpret voor het weekend Donington. Donderdag van de boot naar Donington gereden en de tent opgebouwd en de laatste hand gelegd aan de Seat.
 
Het tijdschema was voor ons niet echt gunstig, vrijdagochtend alleen vrije training en zaterdag vroeg de kwalificatie en om drie uur de eerste race, de race van zondag was voor ons al om negen uur in de morgen. Wel weer gunstig om op tijd af te kunnen breken en naar de boot te rijden. De vrije training was dus al redelijk vroeg op vrijdag, eerst een paar rondjes verkennen op het korte maar snelle circuit van Donington, helaas reden we het korte circuit zonder de uitdagende hairpins achter de pitsgebouwen. Na een tiental minuten om aan het circuit te wennen en te kijken of alles goed bleef wilde Luco er eens goed voor gaan zitten om een paar temporondjes te draaien op het zonnige circuit. Helaas schoot er na een vijftal snelle rondjes een turboslang los aan de onderkant van de auto, waardoor de vrije training voor Luco over was, erg jammer want op een nieuw circuit is rijtijd erg belangrijk, nu had Luco maar 20 minuten kunnen rijden in plaats van 40. Vrijdagavond is de auto weer helemaal nagelopen, turboslang weer vastgezet en de Seat was klaar voor de kwalificatie.
 
De kwalificatie was zaterdag al om tien uur en het was echt Engels weer, regen, regen, regen. De kwalificatie was maar 20 minuten dus er moest gelijk zo snel mogelijk gereden worden. Natuurlijk wil iedereen zo snel mogelijk naar buiten en daardoor was het erg druk op de baan en waren er bijna elke ronde wel ergens gele vlaggen. Na een aantal ronden gaf het beeldschermpje in de auto een negende plaats aan toen er over de hele baan gele vlaggen gezwaaid werden en je dus rustig aan moest doen, Luco kwam de pits binnen toen die negende stond onder full course yellow. Negende plaats was niet eens zo slecht, ware het niet dat er toch nog mensen hun tijd verbeterde onder geel en met een safetycar op de baan waardoor Luco afzakte naar een vijftiende plaats, eigenlijk kan het niet maar omdat het bijna onmogelijk was om alles na te pluizen besloot de wedstrijdleiding het hierbij te laten. Jammer, maar soms heb je pech en soms heb je geluk.
 
De eerste was op zaterdagmiddag, gelukkig was het droog weer en er moest dus gestart worden vanaf een vijftiende plek. Luco was redelijk goed weg maar kwam in de eerste bocht klem te zitten en kon zich tijdens de eerste paar ronden opwerken naar een negende positie. De eerste ronde was wel heftig vertelde Luco, veel auto’s wielbangend en duwend en trekkend om maar een plakje op te schuiven, sommige mensen schijnen te vergeten dat een race een uur duurt. Door al dat duw en trekwerk en schuivertjes besloot de wedstrijdleiding de safetycar de baan op te sturen zodat men wat zou kalmeren. Het veld schoof dus weer een beetje in elkaar en Luco lag nog steeds negende. Na een aantal ronden ging de safetycar weg en zat luco als tweede in een groepje van vijf auto’s, bij het insturen van de chicane voor het rechte stuk was de vijfde auto in het groepje wat te enthousiast en probeerde drie auto’s tegelijk uit te remmen, wat natuurlijk niet lukte, helaas was Luco het slachtoffer van deze actie en werd rondgetikt. Luco kon zijn weg gelukkig wel vervolgen maar hij gad een paar kostbare plaatsen verloren. Tot de pitstop kon hij zich weer opwerken tot een elfde plaats. Na de pitstop waren er leuke gevechten maar Luco kon zich niet verder naar voren rijden dan een negende plaats in zijn klasse. Aan de ene kant best tevreden omdat het redelijk ging, maar aan de andere kant ook een beetje teleurgesteld omdat er meer in had gezeten zonder de te enthousiaste inhaalpoging van een gastdeelnemer, maar dit hoort nu eenmaal ook bij racen.
 
Zondagochtend was de tweede race al om 9 uur, dus vroeg eruit om de laatste puntjes op de i te zetten en op naar de startopstelling. Omdat luco weer terug was gegaan naar zijn oude maat banden (zaterdag werden andere banden geprobeerd maar daar was de slijtage zo vreemd van dat er weer terug werd gegaan naar de vertrouwde compound) hadden de banden niet in de warmers gezeten en moest Luco op koude banden starten op een redelijk vochtige baan. De start was niet volgens het boekje, de formatie was ver te zoeken, daardoor was er voor en achter Luco een redelijk gat, door de natte baan en de koude banden kon hij niet aanhaken bij de eerste acht die ronde na ronde met elkaar in gevecht waren, wel zat Luco eerste rang om de gevechten te kunnen zien.
 
Na een aantal ronden waren de banden eindelijk een beetje op temperatuur en kon hij doorstoten naar een achtste plaats, tot aan de pitstop kon die inlopen op zijn voorgangers. Na de pistop zette Luco nog snellere tijden neer en kwam toen bij een aantal achterblijvers, bij de laatste van het groepje van vier was hij iets te enthousiast en kwam naast de baan op het natte gras, gelukkig kon hij de baan weer opsturen maar moest hij opnieuw dezelfde groep achterblijvers in gaan halen, ook was hij een plaatsje kwijtgeraakt door het uitstapje.
 
De eerste drie achterblijvers gingen redelijk makkelijk, maar de vierde negeerde de blauwe vlaggen en daardoor zat Luco redelijk klem totdat de achterblijver op een heel raar punt remde en dus geraakt werd door de Seat, daardoor werd wederom wat tijd verloren en zat er niet meer in dan een negende plaats. Wel waren de rondetijden in de tweede helft van de race sneller dan diverse voorgangers en is dit weekend met een goed gevoel afgesloten. Rest ons nog om het hele team en al onze sponsoren te bedanken voor de steun en het vertrouwen.
 
De volgende race is in Assen op 3,4 en 5 juni.
Groetjes Pennucciracing


 
 
 

Seizoen 2011, Nieuwsbrief 1

 Woensdag 21 april was het dan eindelijk zover, het eerste raceweekend kon gaan beginnen. Wel waren er na de geslaagde testdag op Spa wat technische problemen geweest en eigenlijk waren die ondanks vele pogingen nog niet opgelost, de auto wilde niet starten. In overleg met het team en Harold toch besloten om naar het circuit te vertrekken en te kijken of we daar de problemen op konden lossen.

Vanaf woensdagavond is er druk gewerkt aan de auto, geen echt goed begin van een weekend om een niet rijdende auto te hebben. Wel zijn alle teams erg behulpzaam en dachten mee om het probleem op te lossen, de auto startte wel, maar bleef niet draaien. Uiteindelijk hebben we de vrije trainingen en de kwalificatie gemist vanwege deze problemen. Uiteindelijk bleek er verkeerde brandstof in de tank te zitten en liep de auto weer als een zonnetje na het leegpompen van de tank. We zijn nu bezig met het tankstation wat de fout heeft gemaakt (staat super 98 op de bon wat ook is getankt (het is dus een raadsel dat er diesel in zat).

Zaterdag moest er dus van helemaal achteraan gestart worden en daar wil je eigenlijk niet staan. Het was weer erg spannend, ook of we nu de temperatuur onder controle konden houden na alle aanpassingen in de winter, aangezien het erg warm was. De start ging goed, Luco kon gelijk een aantal plaatsen goedmaken. Het tempo was redelijk maar Luco kwam vast te zitten achter twee vechtende deelnemers en zag de temperatuur weer oplopen waardoor hij af moest haken. Toch hielp dat niet en Luco viel na een aantal ronden stil. De DSG bak was te heet geworden en dan schakelt de DSG zichzelf uit, als die dan afkoelt schakelt die weer. Luco is weer ingestapt en toen naar de pits gereden om Harold te laten rijden.

De wissel ging rustig en Harold wist dat hij niet tot het uiterste kon gaan om de temperatuur onder controle te houden. Uiteindelijk heeft Harold keurig de race uitgereden, al had die liever een snellere stint willen rijden, al met al dus best een teleurstellende start van het seizoen voor het hele team.

Gelukkig was er zondag een rustdag en is er een kleinere intercooler geplaatst en is de oliekoeler voor de stuurbekrachtiging verplaatst zodat er meer koeling voor de radiateur beschikbaar kwam. Het hele team heeft zondag hard gewerkt om de auto voor maandag weer goed neer te zetten. Op advies van Harold en met hulp van team Riwal Racing is het onderstel ook aangepast, mede omdat na zaterdag de voorbanden helemaal weg waren en het dus geen uur vol zouden houden met deze afstelling.


Maandag moest er vanaf een 26e plaats gestart worden en Luco zou de eerste stint weer voor zijn rekening nemen. Luco was erg nerveus of de auto niet weer te warm zou worden, gelukkig was het een stukje koeler dan zaterdag. Luco had een erg goede start en had voor de eerste bocht al 8 auto’s te pakken, na drie ronden lagen we op een 12e plaats en die plek kon Luco goed vasthouden, de auto reed goed maar het tempo lag niet hoog genoeg om verder naar voren te komen. De temperatuur bleef gelukkig goed, dat was in ieder geval goed nieuws.

Na een half uurtje kwam Luco binnen om het stuur over te geven aan Harold die al volledig gefocust klaar stond om in te stappen. We hadden besloten de voorbanden uit voorzorg te wisselen in verband met de vertoonde slijtage van zaterdag, achteraf was dit misschien niet nodig geweest, want de banden die er onder vandaan kwamen zagen er nog goed uit. De pitsstop verliep niet vlekkeloos en duurde iets te lang, maar dat kan gebeuren.

Harold kon in ieder geval met goede banden weer op weg om te proberen een goed ritme te vinden en misschien nog wat naar voren te rijden. Helaas ging het na vier ronden voor Harold en het team mis toen die bij Hugenholz, na het voorbij laten van een snellere deelnemer met het aanremmen op het vuile gedeelte kwam en de bocht niet meer haalde, de Seat kwam hard in aanraking met de banden en de race was over.

Al met al een weekend waar we veel geleerd hebben maar wat we snel willen vergeten, op dit moment wordt er hard gewerkt om de auto klaar te krijgen voor het raceweekend in Engeland. Zoals het er nu uitziet gaat dat gehaald worden.
Rest ons nog om het hele team van Brax ontzettend te bedanken voor het harde werken en de fantastische inzet. Ook willen we team Riwal Racing heel erg bedanken voor de hulp met de problemen en de afstelling, echt fantastisch dat dit kan in de DSC. We kijken met zijn allen uit naar het volgende raceweekend.

Groetjes
Pennucciracing

 


Luco Hornsveld in 2011 met nieuwe
teamgenoot op de grid

 
Seat-coureur Luco Hornsveld neemt ook in 2011 deel aan de Dutch Supercar Challenge.

Hornsveld debuteerde in 2009 in de DSC met een Seat Leon SuperCopa en eindigde in dat seizoen meteen op een vierde plaats in het klassement. Afgelopen jaar verliep moeizaam voor Hornsveld, voornamelijk omdat het benodigde sponsorbudget niet geheel gevonden werd. Hornsveld reed hierdoor maar een select aantal races.
 


In 2011 heeft Hornsveld weer plannen om het gehele seizoen van de partij te zijn. De Seat-coureur gaat dat doen samen met een tweede coureur. Harold Wisselink stapt namelijk in bij Pennucci Racing. Voor het raceteam zijn de voorbereidingen voor het nieuwe seizoen inmiddels in volle gang. “Na een beetje teleurstellend en niet volledig seizoen in 2010 is er deze winter keihard aan de auto gewerkt”, legt Hornsveld uit. “De auto is op diverse punten aangepast en verbeterd. Er is een externe oliekoeler geplaatst waardoor de temperatuur beter onder controle blijft en dus de grote intercooler weer gebruikt kan worden. De belangrijkste wijziging is de versnellingsbak, die is voorzien van kortere verhoudingen waardoor de vijfde en zesde versnelling nu pas volledig benut kunnen worden. Daarnaast hopen we ook ongeveer 80 kilo gewicht te besparen door diverse delen in kunststof uit te voeren. We gaan verder niet alle aanpassingen verklappen, er moet tenslotte wat te raden overblijven.”

Hornsveld gaat daarbij dit jaar het stuurtje van zijn Seat delen met een tweede coureur. In Harold Wisselink heeft Luco een nieuwe teamgenoot gevonden. Wisselink reed in het verleden al eens in de DSC en keert in 2011 dus terug. “Nadat Harold zijn laatste jaar in het NK Compact Cars had afgesloten als vice-kampioen is hij ,behoudens zo nu en dan een deelname aan de Zomeravondcompetitie, niet in competitie geweest”, vertelt Hornsveld. “De zakelijke beslommeringen slokten namelijk al zijn tijd op. Toen hij medio vorig jaar VIP's op een circuit mocht "rondrijden" in een NISSAN GTR Black Edition sloeg het racevirus echter weer toe.” Gedurende de laatste maanden van 2010 is er contact geweest met diverse teams en kwam hij tot een akkoord met Luco Hornsveld voor 2011. Harold hoopt dat zijn ervaring met geavanceerde onderstellen een positieve bijdrage zal leveren aan de basissnelheid van de Seat Supercopa.

“Een belangrijke reden dat hij kiest voor de DSC is het geringe risico op schades in vergelijking tot andere raceklassen doordat de coureurs respect hebben voor elkaar en het materiaal”, aldus Hornsveld. “Ook biedt het DSC Concept mogelijkheden voor Harold's werkgever MACO Beschläge B.V. om relaties te vermaken tijdens de weekenden. Hiervoor heeft MACO een deal gemaakt met Brax Racing die daarvoor als gastheer zal optreden. Met de ondersteuning van persoonlijke sponsoren heeft Harold inmiddels het budget voor de eerste drie tot vier wedstrijden rond, aan het restant wordt gewerkt.”

Wisselink gaat op 31 maart op Spa Francorchamps voor de eerste keer testen met de Seat. Hornsveld laat in ieder geval blijken erg veel zin in het nieuwe seizoen te hebben. “Helaas is het budget nog niet rond om een heel seizoen te rijden, maar we hebben de hoop dat we dat tijdens het seizoen rond kunnen krijgen”, verklaart Hornsveld. “We gaan dus ook onze uiterste best doen om onze sponsoren te bewijzen dat we sponsoring waard zijn, mede doordat er sponsoren zijn die gasten naar het circuit meenemen. We hebben daarbij ook weer een deal gemaakt met Brax Racing en wij zullen dan ook gebruik maken van de faciliteiten en kennis van Brax Racing. Ik kijk in ieder geval weer uit naar een nieuw seizoen en hopen dat we het de andere vijf Seat’s in de divisie zeer lastig kunnen maken!” Meer informatie over het team is te vinden via www.pennucciracing.nl


Testdag 29 april CPZ
Donderdag 29 april testdag op cpz goed verlopen
 
Donderdag heeft Pennucciracing samen met TVS engineering een succesvolle testdag gehad op zandvoort.
 
Tijdens deze testdag zijn er diverse motorsettings geprobeerd om nog beter voor de dag te komen tijdens de wedstrijden.
 
Ook belangrijk waren de settings voor de DSG bak, snel schakelen, langzaam schakelen, we hebben diverse settings geprobeerd en hebben nu de settings op details kunnen verbeteren.
 

Pennucciracing gaat solo
Na een jaar met veel plezier bij Brax Racing gereden te hebben is het tijd voor de volgende stap.

We gaan proberen om zelf de auto te runnen tijdens de raceweekenden.
Omdat bijna al het onderhoud thuis aan de Seat al door mijzelf gedaan wordt vinden we het een uitdaging om dat ook op het circuit te gaan doen.

We hebben geen luxe trailer en tent, maar eenvoudige spullen die functineel zijn met een no nonsens uitstraling. We hopen met deze stap weer meer te leren van het runnen van een auto en zijn nu dus echt privateers zonder proffesionele hulp.

Rest mij nog om het gehele Brax Team te bedanken voor de support en de twee podiumplaatsen tijdens seizoen 2009.

Wij wensen het hele team alle geluk toe in de Supersport 1.

Luco+ Jolanda Hornsveld
Pennucciracing
 

Maart 2010 - DSC Seizoen 2010
 
 
 
 



 

Eerste week April 2009 - De auto is er klaar voor!